Napjainkban egyre többen a cukros üdítő helyett a cukormentes változatot választják fogyasztásra hiszen meg vannak győződve róla, hogy egészségesebben járnak el ezzel. Az ilyen cukormentes italok mesterséges édesítőszereket tartalmaznak,és ezeket egészen a napjainkig biztonságos alternatívának tartottak. Azonban egy nemrégiben elvégzett friss kutatás arról számolt be, hogy a rendszeres fogyasztásuk nem feltétlenül ártalmatlan, különösen az agy működésére lehetnek negatív hatással.
Nyolcéves vizsgálat több mint 12 ezer emberrel
A Neurology című tudományos folyóiratban megjelent nagyszabású brazil tanulmány több mint 12 000 felnőtt étrendjét és egészségi állapotát követte nyomon nyolc éven keresztül. A kutatók hétféle édesítőszert vizsgáltak: aszpartámot, szacharint, aceszulfám-K-t, eritritet, xilitet, szorbitot és tagatózt. Az eredmények szerint ezek közül hat összefüggést mutatott a memória és a kognitív képességek gyorsabb romlásával. Azoknál, akik a legtöbb édesítőszert fogyasztották, akár 62 százalékkal gyorsabb kognitív hanyatlást mértek a legalacsonyabb fogyasztású csoporthoz képest.
Mennyi az annyi?
A legmagasabb beviteli csoport tagjai átlagosan napi 191 milligramm édesítőszert fogyasztottak. Összehasonlításképpen: egyetlen liter light üdítő akár 600 milligramm aszpartámot is tartalmazhat. Claudia Kimie Suemoto, a tanulmány vezető szerzője szerint a legnagyobb mennyiséget fogyasztó csoportnál a kognitív öregedés a vártnál jóval gyorsabb ütemben zajlott, ami növelheti a korai szellemi hanyatlás kockázatát. Bár a kutatás nem bizonyít ok-okozati összefüggést, az eredmények aggodalomra adnak okot, és arra utalnak, hogy a gyakori édesítőszer-fogyasztás nem feltétlenül veszélytelen szokás– fogalmazott a kutató.
A többi a következő oldalon található